MEEMAKERS - Creatief Partnerschap


Stel je voor.. je bent een leerling uit groep 6 en krijgt misschien volgend jaar wel les in een oud fabrieksgebouw! Voor de leerlingen van de Dominicusschool uit Utrecht is dit het geval. De Cereol fabriek, vroeger nog werkzaam als Soja fabriek, is binnenkort naast een plek waarin BSO, sportzaal, theaterzaal, bibliotheek en horeca elkaar ontmoeten ook een nieuwe plek voor leerlingen van de Dominicusschool en kunstwijkcentrum het Wilde Westen.


Een mooiere aanleiding voor een project samen met de school, de architect, Het Wilde Westen en kunstenaars uit de wijk kun je je eigenlijk niet bedenken. Onder leiding van architect Bastiaan van de Kraats (betrokken bij de restauratie van de Cereol fabriek) mogen de leerlingen van de huidige groep 6 een bezoek brengen aan de fabriek.
En daar blijft het niet bij, onder de naam MEEMAKERS start een creatief partnerschap tussen de school, architect en Het Wilde Westen. In dat partnerschap mogen de leerlingen gedurende een aantal maanden niet alleen meedenken en meebouwen aan hun nieuwe plek in de fabriek, maar zij komen ook van alles te weten over de geschiedenis van de fabriek. Daarnaast krijgen de leerlingen de gelegenheid om zelf aan te geven wat zij willen leren, maken en onderzoeken. Zo zal samen met de leerlingen een bijzonder traject worden gevormd, waarin zij niet alleen nauw betrokken zullen worden bij hun nieuwe school, maar ook ontzettend veel zullen gaan leren!

.
.

24 september

Op maandag 24 september hebben de groepen zes hun eerste bezoek aan de fabriek gebracht. Ze waren erg onder de indruk en hebben allemaal kleine stukjes fabriek verzameld. Wat hier verder nog mee gaat gebeuren...

 

 



MEEMAKERS

.

Maandag 29 oktober


Architect in de klas! Op maandag 29 oktober heeft Bastiaan van der Kraats een bezoek gebracht aan de groepen 6. Daarin heeft hij verteld over het werk van een architect en heeft hij laten zien wat er met de fabriek gaat gebeuren. De kinderen waren erg nieuwsgierig en wilden van alles weten! Hoe komen de lokalen eruit te zien? Wat komt er op het schoolplein? Welke juf of meester krijgen we? De ene vraag na de andere werd gesteld. Aan het eind van de les vroeg Bastiaan aan de kinderen of ze hem misschien konden helpen. Hij wilde graag meer weten over de geschiedenis van de fabriek. In de week erop zijn de kinderen hiermee aan de slag gegaan.

 

 ‘Ik wist dat het een soja fabriek was, maar ik weet eigenlijk niet wat soja is!’


‘Het is gewoon een fijn gevoel dat we nu al weten waar we komen te zitten.’
 

 

Maandag 12 november

Zoeken maar! In de week van 12 november zijn de kinderen hard aan de slag gegaan met het onderzoeken van de geschiedenis van de fabriek. In de klas was een bronnenkist te vinden met daarin bronnen over de geuren van de fabriek, de geluiden van de fabriek, foto's, internet bronnen, noem maar op. In kleine groepjes gingen de kinderen aan de slag en vertelden aan het einde van de les aan de rest van de klas wat ze allemaal gevonden hadden. En niet alleen aan de klas, ook Bastiaan moest dit natuurlijk weten...

.

 

 “De Griekse architect Vitruvius bedacht dat een gebouw aan drie belangrijke dingen moet voldoen: stevigheid, handigheid en schoonheid.”

                                                                 

.

Maandag 19 november

1,2,3, tableau! Op maandag 19 november kwam Eva Tomesen (PABO studente, stagiaire Het Wilde Westen) in de klas om dramales te geven. In deze les ging het over de herinneringen aan de fabriek. Van de protesten tot aan de brand, alles kwam aan bod. Vanuit verschillende perspectieven werd naar de fabriek en het leven in de fabriek gekeken. Ook gingen de kinderen zelf aan de slag. In stil staande beelden (tableaus) die ook weer tot leven konden komen, lieten de kinderen in groepjes een moment uit de geschiedenis zien. Aan het eind van de les kregen ze een rondleiding door hun eigen levende museum over de geschiedenis van de Cereol fabriek.

.

Maandag 26 november

Tijd om te presenteren! De kinderen zijn hard aan de slag gegaan met het onderzoeken van de verschillende bronnen. Zij wisten hierdoor van alles over de geschiedenis van de fabriek, maar dit moest Bastiaan natuurlijk ook weten! Op maandag 26 november kwam Bastiaan van der Kraats (architect) opnieuw in de klas. Dit keer konden de leerlingen niet rustig zitten en luisteren, nee het was andersom! Door middel van korte presentaties lieten de kinderen zien wat ze allemaal gevonden hadden. Vervolgens nam Bastiaan de kinderen mee in een reis naar hun nieuwe school. Ze moesten hun ogen sluiten en al verhalend vertelde Bastiaan aan de kinderen hoe ze bij hun nieuwe school kwamen, wat ze allemaal tegenkwamen en zo kwamen ze in hun nieuwe klaslokaal terecht. Ook had hij de kinderen nodig voor een beetje advies. 'Welke kleur vloeren zouden jullie nou mooi vinden in jullie nieuwe klas?', vroeg hij aan de kinderen. Alle klassen mochten stemmen welke kleur ze het mooiste vonden, zodat hij dit mee kon nemen in zijn ontwerp.

.

En wie weet... gaan de kinderen binnenkort ook wel zelf aan de slag met het ontwerpen van hun nieuwe lokaal, of misschien wel schoolplein! Maar eerst is het even tijd voor Sinterklaas en Kerst.

 

Januari-Mei 2013

 

 

 





Onder begeleiding van Elsbeth Carp en Margot Westerman gaan de leerlingen aan de slag, om een kunstwerk te maken voor de fabriek.

 

Heb je al zin in de grote reis? Wat neem je zoal mee als je op reis gaat? Een herinnering aan je oude schoolgebouw, je vriendje uit groep 5, de…..  Wat ga je allemaal meemaken tijdens je reisjaar? Eigenlijk kun je best een maatje gebruiken met wie je al jouw reisverhalen kunt delen. In de komende weken ga je Maatje 7 bedenken en maken. Want jij bent straks groep 7. Hoe je Maatje 7 eruit ziet, wat hij kan, wat voor karakter hij of zij heeft; sterk, stoer, zacht …of bijvoorbeeld hard en wat deze reis bij jou oproept dat ga je allemaal ontdekken. De eerste les leer je  jouw ideeën in woord en beeld om te zetten. 

In de tweede en derde les gaan we bouwen. Wat is een constructie?  Welke materialen kies je? En waarom is een detail belangrijk?  We gaan werken met allerlei bouwmateriaal. Het materiaal dat jullie bij de fabriek gevonden hebben, bouwmaterialen zoals hout, isolatieschuim en ook verbindingsmaterialen zoals  spijkers, schroeven en pluggen. Je mag ook zelf dingen gaan verzamelen met een herinnering aan je oude school. 

Bijvoorbeeld een schrift dat je nu gebruikt of een oude broodtrommel? Iets waar jij een verhaal bij kan vertellen. Al  deze onderdelen kunnen deel gaan uitmaken van jouw Maatje 7. 

 

  

 

  

De grote hijsdag

In september start het nieuwe schooljaar voor jou in de Cereolfabriek. Dan is het moment waarop jullie maatjes een plek krijgen in de nieuwbouw. Wij maken hiervoor een ‘hijs’installatie waarin al jullie maatjes gepresenteerd worden. Zo maken ze dit mooie reisjaar helemaal met jou mee!

 

 

 

MEEMAKERS wordt mede mogelijk gemaakt door de Gemeente Utrecht.
Volg de MEEMAKERS óók via Facebook en www.hierkomtustraks.nl