Ieder jaar worden er in de onder-, midden en bovenbouw kunstprojecten op de Montessori uitgevoerd. Deze kunstprojecten worden gekoppeld aan het kosmisch onderwijs. De leerkrachten gaan met kunstenaars om de tafel en werken samen kunsteducatieve lessen uit binnen de kosmische thema's.

Dit schooljaar staan de volgende onderwerpen centraal:

- Van Oerknal tot Planeet: middenbouw

In samenwerking met muziekdocente en singer-songwriter Suze van Calsteren.

- Het Onzichtbare Boek: bovenbouw

In samenwerking met schrijver Marcel van Driel.

- Kunst in de tuintjes: onderbouw

In samenwerking met beeldend kunstenares Nicole Schots 

 

Van Oerknal tot Planeet 

september-oktober 2010

 

Onder begeleiding van Suze van Calsteren hebben de leerlingen van groep 3, 4 en 5 een lied geschreven over maanwezens. Ter inspiratie heeft Suze hen kennis laten maken met 'sterrenmuziek' uit een muziekdoosje en een sterrenlied. In een gesprek over maanwezens hebben leerlingen teksten bedacht voor het lied. Wezens van alle planeten komen bij elkaar op de maan. Ze vertellen elkaar geheimen over wat er op hun planeten gebeurt. Wat? Ze zien er heel raar uit. Hoe? Ze laten horen hoe er op hun eigen planeet wordt gepraat. Hoe? Ze maken vreemde plannen met elkaar. Wat?
De leerlingen hebben aan het eind van het project het lied gepresenteerd aan de kleuters en aan ouders.

 

Een fragment uit het lied:

 

Midden in de nacht reizen wezens naar de maan
Ze dansen vrolijk en vertellen moppen aan elkaar
Met tanden als piano maken zij er veel muziek
Ze spelen in een speeltuin, bouwen daar een snoepfabriek
Hun lieve robothondjes eten borden vol spaghetti
En als ze er iemand jarig is dan regent het confetti

 

Wij zijn de maanwezens, maanwezens, kun je ons al horen?
Vier poten op een rij en praten met twee toeter-oren
De maanwezens, maanwezens, zie je ons al gaan?
Met mooie paarse ogen en ons groene pakje aan

 

 

Het Onzichtbare Boek

januari-maart 2011

 

In zes projectweken, onder de noemer, 'Het Onzichtbare Boek', neemt kinderboekenauteur Marcel van Driel de leerlingen mee in de wereld van het schrijven van een boek.

 

Waar begin je mee als je een boek wilt schrijven? Welk genre kies je? Wie zijn de personages? Hoe bouw je het verhaal op? Wat is de rode draad van het verhaal? Komen er illustraties in je boek? Hoe ziet de voorkant er uit; wat verklap je al van het verhaal op de achterkant van het boek?

 

Leerlingen van groep 6, 7 en 8 van de Montessorischool  gaan aan de slag met het bedenken en schrijven van een eigen boek. Er wordt toegewerkt naar een bijzondere presentatie van de verhalen en ideeen van de leerlingen:de presentatie wordt gedaan in Pecha Kucha vorm. Pecha Kucha is een concept voor het houden van korte, veelal creatieve presentaties. Een Pecha Kucha-middag is een evenement waarbij deelnemers een diavoorstelling van 20 afbeeldingen presenteren, in een totale tijd van 6 minuten en 40 seconden. Elke afbeelding wordt daarbij precies 20 seconden getoond.