In april 2011 zijn op de Dominicusschool de Kunstweken.

Dit jaar wordt er, door de leerkrachten en diverse kunstenaars, gewerkt aan de volgende projecten:

 

Muziek - kleuters

Juf Imke en juf Jantien hebben samen met muziekdocente Suze van Calsteren een muzikaal project rondom het boek 'Het mooiste visje van de zee' ontwikkeld. Daar komen verschillende muzikale werkvormen bij aan bod: zingen, hoorspel maken, dirigeren, grafische muzieknotatie, werken met ritmes en klanken, en nog meer. De leerkrachten hebben een inspiratieworkshop gekregen, zodat zij nieuwe input hebben om tijdens de Kunstweken (en daarna) met de klas en muziek aan de slag te gaan.

De leerlingen helpen op muzikale wijze om het 'probleem' van het mooiste visje van de zee op te lossen. Hoe zal dat aflopen?

Ik ben het mooiste visje van de zee
En iedereen zwemt vrolijk met me mee
Maar net gebeurde iets en nu ben ik niet blij
Er zwom een nog mooiere vis voorbij!
 

  

 

Theater - groep 3 en 4

Met theaterdocenten Pauline van Kalkert en Mariëlle Kleyn Winkel maken de leerlingen een theatervoorstelling.

 

In een bijzondere ruimte staat een droommachine. Maar deze is stuk. De leerlingen moeten ervoor zorgen dat de droommachine weer dromen gaat maken. De dromen gaan zij zelf maken. Dit doen ze in de vorm van schaduwspel en met het gebruik van kostuums in een totaalbelevenis vol spel, geluiden en spannende vormen.

 

  

 

 

  

 

Beeldende kunst - groep 5, 6 en 7

De leerlingen gaan een aantal 'Grote Kunstenaars' ontdekken. Onderbegeleiding van kunstenaressen Verena Willemse en Daniëlle van Dieten gaan de klassen aan de slag met het maken van een (zelf)portret. Dit doen zij met een techniek of manier van werken van, bijvoorbeeld Picasso, Rembrandt of Warhol.

Naast het maken van een eigen kunstwerk onderzoeken de leerlingen de verdere wereld achter de kunstenaars. Dit alles zal resulteren in een tentoonstelling, die door de leerlingen zelf wordt samengesteld en ingericht.